Herečka Svobodová: Za komoušů jsem nemohla nikam

06.06.2010 11:40

Kuba>

Obrázek “https://www.tyden.cz/obrazek/201006/4c07a8b4c1346/ilo1-4c07b3cd1177f.jpg” nelze zobrazit, protože obsahuje chyby.

Herečka Ilona Svobodová za pár dní oslaví padesátku. Oproti některým svým vrstevnicím je velmi aktivní, studuje jazyky, věnuje se sportu a hodně cestuje. "Protože jsem za komoušů nemohla nikam, moc si to užívám. A stále se raduju, že se mohou projet hranice," říká jedna z tváří televizního seriálu Ulice. 

Jste poprvé za svou hereckou kariéru na volné noze, bez stálého angažmá. Nemáte někdy obavy, že se může cokoliv přihodit?
Asi po 27 letech jsem poprvé na volné noze. Zatím mám práce dost, ale to víte, že mě občas napadne: co budu sakra dělat za dva roky? Snad se něco najde. Kdysi, když jsem nějaký čas vůbec netočila, pomáhala jsem rozšiřovat internet a spoluzakládala kulturní server. Když mě už nikde nebudou chtít a budu se poctivě dál učit francouzsky, třeba bych mohla pomáhat ve francouzských restauracích.

Jste velmi aktivní ve svém věku, děláte jazyky, sportujete. Byla jste vždycky taková?
Aktivní jsem byla asi vždycky, ale teprve po revoluci jsem se nadechla. Strašně ráda cestuju, hledám zajímavá a ne tolik navštěvovaná místa a města. Protože jsem za komoušů nemohla nikam, moc si to užívám. A stále se raduju, že se mohou projet hranice. I za málo korun si můžete zaletět třeba do Paříže, sednout si do kavárny, dát si vínko a jen tak koukat ven.

Dokážete taky někdy vypnout?
Jde mi to těžko. Musím někam odjet, protože doma pořád vidím, že jsou špinavá okna, že je tu kupa nevyžehleného prádla a tak dále. Na začátku prázdnin mi to trvá vždy několik dnů. A taky jsou velmi zrádné návraty. Což určitě každý zná. Prodloužený víkend - skvělý, ale ten návrat do reality a práce!

Blíží se vaše životní jubileum. Řešíte někdy přibývající roky?
Neřeším. A protože jsem právě dost aktivní a pohybuju se mezi rozdílnými lidmi, je mi dobře. Jo, cítím to stárnutí - hůř vidím. Ale možná za to mohou světla v divadle a v dabingu.

Ilona Svobodová se svým seriálovým manželem.

Můžete našim čtenářům prozradit, nebo alespoň naznačit, jak se bude vyvíjet role Jitky Farské v seriálu Ulice?
Ale vždyť víte, že nesmím nic říkat. Ale dneska jsme zrovna točili takový smutný obraz - děti jsou pryč, a co my dva teď budem dělat?

Vyhovuje vám její role?
Jitka Farská je méně aktivní, méně samostatná, méně sportovní, ale třeba ji to časem naučím.

Hrajete v divadlech, v seriálu. Jak zvládáte tolik textů nazpaměť?
Texty se učím strašně rychle. I když ke konci sezony to jde pomaleji. Nedávno jsem se v noci probudila a s hrůzou jsem zjistila, že se mi všechny divadelní texty nějak zkřížily. Bohužel takhle rychle se učím i slovíčka a po nějaké době zjistím, že v hlavě nezůstala a jsou fuč.

Kdyby jste se měla znovu rozhodnout, jakou profesi byste si vybrala?
Hlavně bych chtěla nějakou rentu, abych mohla dělat víc zábavných věcí a pracovat z lásky v různých nadacích. Jsem fakt schopný organizátor!

Máte dvě děti, co je baví?
Děti stále studují a studují. Dcera UMPRUM a DAMU a syn zatím střední - veřejnosprávní.

Kdyby se rozhodly jít ve vašich šlépějích, vadilo by vám to?
No, asi jo, protože vím, že mnohokrát je to o štěstí a náhodě. A taky platy v divadlech jsou dost šílené. Nevím, z čeho se počítá ten průměr v naší zemi, ale z kultury to opravdu není. Ale člověk hraje z lásky.

Foto: archiv TV Nova

tyden.cz

Zpět