Komunisti chtěli Hrušínského přejmenovat. Líbil by se jim Pešek z Ulice?

09.04.2010 16:25

Kuba>

Obrázek “https://i.idnes.cz/10/041/gal/JAZ324433_hrusinsky2Y8O0314.jpg” nelze zobrazit, protože obsahuje chyby.

Když v roce 1970 dostudoval DAMU, bylo to pro něj nejhorší možné období. Jeho otci Rudolfu Hrušínskému, ač byl slavný herec, komunisti zakázali film i televizi, protože podepsal jeden z nejvýznamnějších dokumentů Pražského jara Dva tisíce slov, a dovolili mu hrát pouze v divadle.

O to složitěji Rudolf Hrušínský mladší sháněl stálé angažmá. "Myslím, že to byl režisér Chundela z Divadla Na zábradlí, který mi tenkrát řekl, že by mě přijal strašně rád, ale že by to neobhájil. A pokud bych si změnil jméno, že by to nebyl problém."

Rudolf Hrušínský a Hana Maciuchová A jeho reakce? "Odmítl jsem s tím, že se za jméno Hrušínský nestydím a měnit si je nebudu, takže jsem byl pár roků bez angažmá na volné noze," vypravuje. Těch "pár" těžkých let, kdy tu a tam hostoval, se ale protáhlo až do roku 1978, kdy se po krátkém angažmá v divadle Ateliér konečně chytil v Činoherním klubu. Tady se seznámil s režisérem Jiřím Menzelem, který ho začal obsazovat i do svých filmů. Prvním byly Postřižiny.

Letos dostal Hrušínský už podruhé za sebou cenu TýTý pro nejoblíbenějšího herce (čtěte ZDE). Značně k tomu přispěla nekonečný seriál Ulice, kde vystupuje v roli "pana Peška" už pět let. Přiznává, že už se v ateliérových dekoracích cítí skoro jako doma.

"Každý šuplík tam znám. Když mám někdy pauzu, tak se na svém gauči v kuchyni natáhnu a už několikrát se stalo, že mě přišli vzbudit, že ruším natáčení, protože ve vedlejším prostoru bylo slyšet, jak dobře se mi spí." Roli v Ulici mu tehdy po telefonu nabídl režisér Dušan Klein. "Volal mi, že mi nabízí v seriálu roli nerudného dědka. Trochu mě to zarazilo, ani ne tak slovo nerudný jako dědek."

TýTý 2010 - vítězové

TýTý 2010 - vítězové

Zároveň si ale pochvaluje si, že má po tolika letech na scénáristy vliv, takže jim sám může dodávat vlastní nápady. "Nakonec se mi tam po domluvě s nimi podařilo vpašovat i rybaření, takže pan Pešek a paní profesorka Hejlová spolu začali jezdit i na ryby, což mě velice potěšilo," říká spokojeně.

Čtěte ve čtvrtečním magazínu DNES

Jak mu bylo, když jeho otec umíral?
Jak často si telefonuje bratrem Janem Hrušínským?
Proč nejčastěji létá do Mongolska?

Autor: Jan Malinda

idnes.cz

 

Zpět